måndag 17 november 2008

Takpannor

I torsdags kväll började jag bära upp lite takpannor. Hann bära upp en halv pall innan jag tröttnade och gav upp för kvällen.
Sen fick arbetandet vänta till i söndags då svärfar dök upp vid niotiden. Lördagen gick åt till att hjälpa en polare att flytta samt att kolla på Henrik Schyffert på kvällen. En kanonföreställning som jag kan rekomendera varmt. Farsan som är rutinerad hade åkt till Kanarieöarna på lördagsmorgonen så han skulle slippa bära takpannor.
Efter att vi hade burit upp lite mer än en halv pall insåg jag att vi nog skulle vara helt slut snart om vi fortsatte att springa upp och ner på stegen.
Så jag gick över till grannen och kollade om jag fick låna deras traktor. Eftersom vi har så snälla och trevliga grannar så var det ju inget problem.
Var en aning lättare att lasta en skopa full med takpannor och hissa upp dom än att bära dom upp för stegen.
När vi hade lyft upp två pall (hälften av det jag beställt) så la vi ut dom på den halvan av taket.
Gick ganska fort att lägga ett så stort pussel där alla bitar var lika.
Sen lyfte vi upp resten av pannorna på andra halvan och la ut dom pannorna också.
Självklart så valde vi att göra det här jobbet den dan då det började regna vid tiotiden för att senare under dan övergå till att snöa. Kom då också fram till att papp med snö på är halare än papp med frost på.
Enda fördelen nu var att jag hade läkt att gå på. Dock var den också lite hal av all blötsnö som kom ner så man fick ta det lite lugnt när man gick omkring på taket.
Men allt gick bra och efter ca: 8 timmars slit så låg alla pannor på plats.
Dock har jag inte lagt upp nockpannorna än med det tänkte jag ta någon kväll i veckan när det har blivit lite varmare så man kan gå upp utan att det finns risk för att halka.
Ett stort tack till svärfar som var tapper att trotsa väder och tunga pannor för att hjälpa till att få på taket. Hoppas du kom ur sängen i morse.
Ett sort tack till våra grannar också som lånade ut traktorn till oss. Det var guld värt.
Efter att jag har fått dit nockpannorna så ska lockläkten spikas på gavelspetsarna bara innan det är dags att börja på insidan av garaget. Ska bli kul att få börja där.
Måste se till att få upp lite bilder här också.

1 kommentar:

farsan sa...

Somnade ovaggad.Vaknade med ett ryck när klockrackarn skrällde.Men vad hade hänt?Det kändes ovanligt stelt i muskler och leder.Ålade mig ur bingen.Kom att tänka på Bengt Bedrups " Träna med TV" och Arne Tammer " Ge mig en kvart om dagen".Sagt och gjort.Kom upp på fötter och körde igång med olika gymnastiska övningar.Det hjälpte i alla fall en stund så jag kunde fika och åka och jobba.Men nu efter ett dygn sitter träningsverken fortfarande kvar. Får väl köra ett morronpass igen!