torsdag 7 augusti 2008

Första leveransen

I dag kom allt som jag beställt från www.supergrund.se.
Ringde en kille från ett åkeri kl 12 och sa att han hade 16 kbm cellplast som han skulle dyka upp med inom ca: 2 timmar.
Eftersom jag precis bytt jobb och håller till i Uppsala hela den här veckan dagtid, så ringde jag min kära sambo, som jobbar hemma hela veckan. Hon skulle få ta emot plasten.

Ca: en timme efter att killen i lastbilen som skulle komma med plast hade ringt så ringde ytterligare en chaufför. Det var killen som skulle komma med stålet. Det visade sig att han hade kört lite fel men efter lite klurande så kom vi fram till var han stod någonstans och jag kunde ge honom en någorlunda beskrivning så han kunde åka vidare.
Ringde återigen Jannica och sa åt henne att det skulle komma lite armeringsjärn om ungefär en kvart.
Tyvärr så visade det sig att den bilen inte hade någon kran (något som jag blivit lovad att den skulle ha) så Jannica fick försöka jaga rätt på någon som kunde hjälpa till med att lasta av.
Nu fick hon inte tag på någon så det fick bli lossning med handkraft av ca: 680 kilo armeringsjärn. Som tur är var det en snäll och vänlig chaufför (vem skulle kunna säga nej till min sambo när hon frågar om hjälp?) som hjälpte till att lossa stålet.
Ungefär 30 minuter senare kom bil nummer två. Den här gången dök en 24 meter lång tradare upp. Han konstaterade att han behövde vända och det är ju lite halvsvårt på vägen utanför huset och att köra in på tomten var otänkbart. Så han fick backa tillbaka till korsningen och vända där för att sen backa tillbaka till infarten till oss och där lossa all plast. Det gick lite lättare än att lossa stålet som tur var. Däremot så blev det ju en bit att transportera det på pirra då han inte kunde köra in på tomten. Men Jannica är ju en envis tjej så när jag kom hem halv sex så stod alltihop inne på tomten.
Så nu är det bara att finjustera marken så den är jämn och sen lägga lite pussel innan det är dax att ringa efter betong.
Det är tur att man har en sambo som kan charma chaufförer så de hjälper till att lasta av. Jag hade nog inte haft samma framgång.

Tack Jannica.

2 kommentarer:

Norrdalen sa...

Ja det är ju fan att det ska krävas en kvinna för sånt här jobb alltså. Fast jag känner mig som en gammal tant nu, som har lite träningsvärk i kroppen. Mucho bra träning för mig detta :-)

Anonym sa...

Jannica får väl låna
ut en klänning, ett huckle och lite läppstift så kan Lasse ta emot nästa leverans!